Wersja kontrastowa:
Alt + Z
Treść strony:
Alt + X
Nawigacja strony:
Alt + C
Mapa Witryny:
Alt + V
07 Kwi 2025
2 kwietnia 2025 roku, z okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, odbył się wyjątkowy panel dyskusyjny pt. „Porozmawiajmy o autyzmie – szkoła widziana oczami rodziców dziecka autystycznego”, zorganizowany we współpracy Fundacji Autika, Książnicy Karkonoskiej oraz Karkonoskiej Akademii Nauk Stosowanych.
Spotkanie odbyło się w sali konferencyjnej Książnicy Karkonoskiej w Jeleniej Górze, pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka. W wydarzeniu udział wzięli m.in. Jacek Kielin – psycholog, terapeuta i superwizor, dr Elżbieta Zieja, prof. KANS – Rektor KANS, Małgorzata Miszczyk – psychoterapeuta i pedagog specjalny, a także Basia Jewtuszek, Agata Rajska i Ilona Korzekwa, reprezentujące środowisko szkolne, przedszkolne oraz poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne. Moderacją zajęła się Joanna Klaga z Fundacji Autika.
Panel otworzył przestrzeń do otwartej, merytorycznej i pełnej empatii rozmowy o relacjach między szkołą a rodziną dziecka w spektrum autyzmu, barierach systemowych i emocjonalnych, roli fundacji oraz realnych możliwościach wprowadzania pozytywnych zmian.
Jak relacjonuje Kora Samerdak, studentka psychologii:
Wydarzenie „Porozmawiajmy o autyzmie – szkoła widziana oczami rodziców dziecka autystycznego” stanowiło doskonałą okazję dla studentów, by lepiej poznać realia pracy, którą będą wykonywać w przyszłości. Umożliwiło uzyskanie holistycznego obrazu wymagań, trudności i wyzwań, z jakimi mierzą się rodzice, nauczyciele, psychologowie oraz pedagodzy szkolni w kontekście dzieci z autyzmem – ich integracji z grupą rówieśniczą, funkcjonowania w środowisku szkolnym oraz tworzenia odpowiednich warunków do ich prawidłowego rozwoju.
W trakcie panelu szczególnie mocno wybrzmiała potrzeba wzajemnej współpracy wszystkich zaangażowanych stron. Omówiono również szereg trudności, takich jak: ostracyzm wśród rówieśników, niedostosowanie systemu edukacji do dzieci o indywidualnych potrzebach, niewystarczające kompetencje nauczycieli w pracy z dziećmi autystycznymi, a także konieczność edukowania zarówno dzieci, jak i rodziców neurotypowych.
Wśród istotnych wniosków, które wynieśliśmy z panelu dyskusyjnego, znalazły się: potrzeba prowadzenia mediacji między nauczycielami a rodzicami dzieci z autyzmem, co sprzyja efektywnej współpracy i zapobiega przeciążeniu obu stron, oraz refleksja nad tym, że dzieci z autyzmem są często postrzegane przez system oświaty jako utrudnienie w funkcjonowaniu szkoły.
Nie sposób nie zauważyć, że mimo rosnącej świadomości i wiedzy na temat potrzeb osób neuroatypowych, system edukacji wciąż stoi przed wieloma wyzwaniami. Aby dzieci ze spektrum miały realną szansę na rozwój w sposób dla nich właściwy, konieczne są dalsze zmiany i dostosowania.
Z kolei Monika Bogusławska-Krzysiak, Pełnomocnik Rektora ds. Studentów Niepełnosprawnych, podkreśliła znaczenie społecznego wymiaru wydarzenia:
Spotkaliśmy się, aby uczcić Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, który przypomina nam, jak ważne są akceptacja, zrozumienie i wsparcie dla osób w spektrum autyzmu oraz ich rodzin. Pamiętajmy, że autyzm to nie choroba, lecz inny sposób postrzegania świata. Osoby neuroróżnorodne mają wyjątkowe talenty, pasje i wrażliwość, które wzbogacają nasze społeczeństwo. Naszym zadaniem jest tworzenie świata – przestrzeni, w której każdy poczuje się szanowany i akceptowany.
Dziękujemy wszystkim prelegentom, organizatorom i uczestnikom panelu za obecność i zaangażowanie. Takie wydarzenia mają realną moc budowania bardziej empatycznego i świadomego społeczeństwa – a także lepszego systemu edukacji.