tik-tok instagram youtube radio
godło uczelnia liderów
wcag
Menu Dostępności (CTRL+U)

Wersja kontrastowa:

Alt + Z

Treść strony:

Alt + X

Nawigacja strony:

Alt + C

Mapa Witryny:

Alt + V

10 Lut 2025

Warsztaty pt. "Bezpieczny uczeń w szkole – Higiena cyfrowa"

W dniach 8, 13 i 20 stycznia odbyły się warsztaty pt. "Bezpieczny uczeń w szkole – Higiena cyfrowa". W zajęciach wzięły udział dzieci ze Szkół Podstawowych nr 6 i 8 w Jeleniej Górze oraz z Jeżowa Sudeckiego. Warsztaty były prowadzone przez Daniela Gotthardta, wykładowcę akademickiego KANS, prawnika i kryminologa z 25-letnim doświadczeniem w służbach mundurowych.

W ramach warsztatów dzieci zostały zapoznane ze sposobami radzenia sobie w trudnych, emocjonalnych sytuacjach. Zaprezentowano techniki asertywnego stawiania granic w świecie online i offline.

Ponadto pokazano, jak zwiększyć umiejętności radzenia sobie w sytuacjach wymagających wsparcia i budowania asertywnej postawy. Omówiono efektywną komunikację oraz krytyczne myślenie wobec treści prezentowanych w internecie. Uczestnicy uczyli się obrony własnych granic oraz wyrażania własnych potrzeb i emocji.

Nowością dla uczestników Uniwersytetu Dziecięcego KANS była możliwość wykorzystania komunikatów asertywnej mowy w kontekście praw człowieka:

  • „Masz prawo do wyrażania siebie, swoich opinii, potrzeb, uczuć – dopóki to nie rani kogoś innego”,
  • „Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie – nawet jeśli rani to kogoś innego – dopóki twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne”,
  • „Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb – dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić”,
  • „Bywają sytuacje między ludźmi, w których kwestia praw nie jest oczywista. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania i wyjaśnienia problemu z drugą osobą”,
  • „Masz prawo do korzystania ze swoich praw”.

Podczas zajęć zaprezentowano treści związane z przeciwdziałaniem zagrożeniom oraz zwiększeniem swojego bezpieczeństwa w miejscu publicznym i prywatnym, a także sposoby przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.

Ponadto przedstawiono wiedzę z zakresu społeczno-prawnego, dotyczącą:

  • stalkingu – obalenia mitów i potwierdzenia faktów,
  • cyberprzemocy – jak reagować i przeciwdziałać,
  • informacji o instytucjach i organizacjach udzielających pomocy ofiarom przestępstw,
  • prewencji technicznej.

Przedstawiono również sposoby ochrony psychicznej i fizycznej osoby pokrzywdzonej. Poprzez przekazaną wiedzę oraz dyskusję z uczestnikami omówiono kwestie własnego poczucia bezpieczeństwa, które pozytywnie wpłynie na ich relacje osobiste, rodzinne oraz zawodowe w przyszłości.

Podczas dyskusji nowością dla uczestników było odkrycie, że mogą samodzielnie podejmować decyzje dotyczące swojego wizerunku i praw człowieka. Uczestnicy nauczyli się skutecznie działać pod wpływem stresu, spójnie i asertywnie komunikować się, a także reagować na przekraczanie granic, dyskryminację oraz przemoc w świecie offline i online.

Na zakończenie przedyskutowano sposoby rozpoznawania, diagnozowania i reagowania w sytuacjach przekraczania granic.

Powrót wstecz