Wersja kontrastowa:
Alt + Z
Treść strony:
Alt + X
Nawigacja strony:
Alt + C
Mapa Witryny:
Alt + V
10 Lut 2025
W dniach 8, 13 i 20 stycznia odbyły się warsztaty pt. "Bezpieczny uczeń w szkole – Higiena cyfrowa". W zajęciach wzięły udział dzieci ze Szkół Podstawowych nr 6 i 8 w Jeleniej Górze oraz z Jeżowa Sudeckiego. Warsztaty były prowadzone przez Daniela Gotthardta, wykładowcę akademickiego KANS, prawnika i kryminologa z 25-letnim doświadczeniem w służbach mundurowych.
W ramach warsztatów dzieci zostały zapoznane ze sposobami radzenia sobie w trudnych, emocjonalnych sytuacjach. Zaprezentowano techniki asertywnego stawiania granic w świecie online i offline.
Ponadto pokazano, jak zwiększyć umiejętności radzenia sobie w sytuacjach wymagających wsparcia i budowania asertywnej postawy. Omówiono efektywną komunikację oraz krytyczne myślenie wobec treści prezentowanych w internecie. Uczestnicy uczyli się obrony własnych granic oraz wyrażania własnych potrzeb i emocji.
Nowością dla uczestników Uniwersytetu Dziecięcego KANS była możliwość wykorzystania komunikatów asertywnej mowy w kontekście praw człowieka:
Podczas zajęć zaprezentowano treści związane z przeciwdziałaniem zagrożeniom oraz zwiększeniem swojego bezpieczeństwa w miejscu publicznym i prywatnym, a także sposoby przeciwdziałania przemocy rówieśniczej.
Ponadto przedstawiono wiedzę z zakresu społeczno-prawnego, dotyczącą:
Przedstawiono również sposoby ochrony psychicznej i fizycznej osoby pokrzywdzonej. Poprzez przekazaną wiedzę oraz dyskusję z uczestnikami omówiono kwestie własnego poczucia bezpieczeństwa, które pozytywnie wpłynie na ich relacje osobiste, rodzinne oraz zawodowe w przyszłości.
Podczas dyskusji nowością dla uczestników było odkrycie, że mogą samodzielnie podejmować decyzje dotyczące swojego wizerunku i praw człowieka. Uczestnicy nauczyli się skutecznie działać pod wpływem stresu, spójnie i asertywnie komunikować się, a także reagować na przekraczanie granic, dyskryminację oraz przemoc w świecie offline i online.
Na zakończenie przedyskutowano sposoby rozpoznawania, diagnozowania i reagowania w sytuacjach przekraczania granic.