Wersja kontrastowa:
Alt + Z
Treść strony:
Alt + X
Nawigacja strony:
Alt + C
Mapa Witryny:
Alt + V
Wybór Karkonoskiej Akademii Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze to gwarancja rozwoju w aspekcie intelektualnym, społecznym i kulturalnym. Kształcimy wysoko wykwalifikowanych specjalistów poszukiwanych na rynku pracy. KANS to droga do sukcesu!
Wydarzenia i aktualności z życia akademickiego
Zaproszenie na wykład otwarty 24 kwietnia 2025 roku na terenie Karkonoskiej Akademii Nauk Stosowanych odbędzie się wyjątkowe spotkanie z literaturą i historią regionu. Wykład poprowadzi dr Józef Zaprucki, prof. KANS – badacz literatury, tłumacz oraz znawca kultury Dolnego Śląska. Podczas prelekcji uczestnicy będą mieli okazję: poznać sylwetkę Sommera – niezwykłego pisarza dolnośląskiego, pedagoga, historyka i geografa odkryć kontekst powstania jego dzieł, zrozumieć znaczenie premierowej powieści „Przyjezdni” w tłumaczeniu dr Zapruckiego, jako klucza do tożsamości Dolnego Śląska i jego skomplikowanej historii. To wydarzenie kierujemy do wszystkich miłośników literatury, kultury i dziedzictwa naszego regionu. Udział bezpłatny. Zapraszamy serdecznie! Miejsce: KANS, Jelenia Góra Data: 24 kwietnia 2025, godz. 11:30-12:30 Gmach Biblioteki KANS, sala 202, II piętro
W dniu 10 kwietnia 2025 roku odbyły się zajęcia edukacyjne dla dzieci Uniwersytetu Dziecięcego KANS, zorganizowane przez Koło Inicjatywy i Badań Społecznych we współpracy z kierunkiem Pedagogika. Spotkanie przebiegło w przyjaznej, bezpiecznej atmosferze, sprzyjającej nauce i swobodnej wymianie myśli. Tematem przewodnim zajęć były emocje – niezwykle istotny aspekt rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci. Zajęcia miały charakter warsztatowy i były dostosowane do wieku uczestników. Ich głównym celem było przybliżenie dzieciom pojęcia emocji, zrozumienie ich różnorodności oraz nauka rozpoznawania i adekwatnego reagowania na nie. Dzieci miały okazję dowiedzieć się, czym są emocje, skąd się biorą, jakie mają znaczenie w codziennym życiu i relacjach międzyludzkich. Podczas spotkania poznały podstawowe emocje, takie jak: radość, smutek, złość, strach, zaskoczenie czy wstręt. Miały również możliwość wyrażania swoich uczuć poprzez mimikę, gesty i słowa, a także uczyły się rozpoznawać emocje u innych osób. Zajęcia były nie tylko pouczające, ale także pełne zabawy i radości. Uczestnicy chętnie brali udział w proponowanych aktywnościach, wykazując duże zainteresowanie tematem. Spotkanie zakończyło się wspólnym podsumowaniem oraz rozmową o tym, czego dzieci się nauczyły i co najbardziej im się podobało.
11 kwietnia 2025 r. w Zespole Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze odbyła się kolejna edycja Konkursu Wiedzy o Odnawialnych Źródłach Energii (OZE). W wydarzeniu wzięli udział uczniowie szkół technicznych z całego Dolnego Śląska, a także zaprzyjaźnionej szkoły z Opola. Uczestnicy rywalizowali w zakresie wiedzy z obszaru odnawialnych źródeł energii, prezentując wysoki poziom przygotowania i zaangażowania. Każdy z nich otrzymał atrakcyjne nagrody – zestawy narzędzi elektrotechnicznych oraz pamiątkowe upominki. Laureaci trzech pierwszych miejsc zostali dodatkowo uhonorowani profesjonalnymi elektronarzędziami. Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze objęła konkurs patronatem, aktywnie wspierając tym samym edukację młodzieży w obszarze odnawialnych źródeł energii i nowoczesnych technologii. Część nagród została ufundowana w ramach działalności Studenckiego Koła Naukowego „VR – Rzeczywiście Wirtualni”, działającego na Wydziale Nauk Medycznych i Technicznych KANS. Podczas finału konkursu KANS reprezentował dr inż. Stanisław Maleczek, adiunkt Wydziału Nauk Medycznych i Technicznych, który przedstawił ofertę edukacyjną wydziału. Szczególną uwagę poświęcił specjalności „Techniczna Ochrona Klimatu”, zachęcając uczestników konkursu do dalszego rozwoju w kierunku innowacyjnych i przyszłościowych dziedzin inżynierii środowiska i energetyki.
W dniu dzisiejszym o godzinie 14.30 wykład Pani dr Anny Apanasewicz-Grzegorczyk pt. "Jak napisać wniosek grantowy i nie zwariować?" został odwołany
Na stronie Centrum Badań Migracyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu opublikowano raport autorstwa Kornela Musiała pt. „Powrót do korzeni: doświadczenia i wyzwania absolwentów powrotników w adaptacji do życia w środowisku rodzinnym na wsi”. Raport dostępny jest pod adresem: https://www.cebam.pl/_files/ugd/b6ce46_9ec67701bf6845b7a8d279955b9ee3c1.pdf Badania zostały zrealizowane ze środków przyznanych w rozstrzygnięciu konkursu grantowego „Minigranty Migracyjne CeBaM UAM, 2024”. Abstrakt: W raporcie analizowano zjawiska migracji powrotnych absolwentów studiów wyższych do rodzinnych wsi. Projekt miał na celu identyfikacje: 1) czynników wypychających absolwentów studiów wyższych z miasta oraz przyciągających ich na wieś do domu rodzinnego; 2) różnic w kapitale kulturowym i edukacyjnym między absolwentami a ich rodzicami oraz na zrozumieniu, w jaki sposób te różnice wiążą się z doświadczeniami, wartościami, aspiracjami oraz procesem adaptacji po powrocie na wieś po zakończeniu studiów wyższych. Istniejące badania pokazują, że młodzież z obszarów wiejskich coraz częściej podejmuje studia na uczelniach wyższych i nieuprawnione staje się nazywanie jej, za Pierre Bourdieu, „cudakami” w środowisku akademickim. Studia stają się również jednym z celów młodzieży migrującej do ośrodków akademickich, która najczęściej planuje pozostać w mieście na dłużej. Badania jakościowe zostały przeprowadzone w okresie lipiec-wrzesień 2024 r. przy wykorzystaniu częściowo ustrukturyzowanych wywiadów pogłębionych z uwzględnieniem elementów wywiadu biograficznego. Zastosowano nieprobabilistyczny dobór próby. Autor analizował historie 10 kobiet – absolwentek różnych uczelni poznańskich (Politechnika Poznańska, Uniwersytet Ekonomiczny, Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza oraz Uniwersytet Przyrodniczy), które ukończyły studia w Poznaniu, mieszkały w trakcie studiów poza domem rodzinnym, powróciły na wieś, a ich rodzice lub opiekunowie nie posiadają wykształcenia wyższego. Przeprowadzone badania mają jednak kilka ograniczeń: próba badawcza obejmowała wyłącznie kobiety, wywiady były prowadzone w formie zdalnej, nie uwzględniono perspektywy rodziców oraz innych członków rodziny, a uzyskane wyniki przedstawiają jedynie wycinek rzeczywistości w konkretnym momencie życia absolwentek. Analiza wyników badań wykazała, że Poznań jako miasto akademickie był naturalnym wyborem dla rozmówczyń, które kierowały się głównie względami praktycznymi (bliska odległość od ich dotychczasowego miejsca zamieszkania). Proces adaptacji do życia w dużym mieście przebiegał w zróżnicowany sposób i zależał od indywidualnych doświadczeń każdej respondentki. W początkowym okresie, część rozmówczyń zmagała się z trudnościami wynikającymi z konieczności odnalezienia się w zupełnie nowym środowisku. Habitus rodzinny absolwentek opierał się przede wszystkim na wartościach, takich jak: silne więzi rodzinne, religia, etos pracy, znaczenie wykształcenia, przywiązanie do tradycji oraz uczestnictwo w życiu społeczności. Powrót na wieś był dla większości osób świadomym wyborem lub strategią życiową, a nie planem awaryjnym czy też koniecznością. Istotnym czynnikiem wpływającym na tę decyzję były silne więzi rodzinne, chęć odpoczynku od miejskiego stylu życia oraz kwestie ekonomiczne. Respondentki, które zdobyły nowe umiejętności i kapitał kulturowy w trakcie studiów, zaczęły pełnić nowe role w swoich środowiskach – edukatorek, promotorek innowacji oraz osób wspierających społeczność lokalną. Z drugiej strony zaobserwowano również przypadki, w których absolwentki, aby uniknąć potencjalnych napięć i konfliktów, stosowały strategię unikania rozmów na tematy światopoglądowe. Słowa kluczowe: migracje wewnętrzne, absolwenci studiów wyższych, powrotnicy, migracja ze wsi do miasta, migracja z miasta na wieś, studia w Poznaniu.
9 kwietnia 2025 r. odbyła się XII edycja Konkursu Kulturoznawczego organizowanego przez Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych KANS. Motywem przewodnim konkursu były historia, kultura i rozwój Nowego Jorku oraz Hamburga – metropolii, w których tradycja przeplata się ze współczesnością. Dodatkową atrakcją wydarzenia był wykład pani Victorii Romańczyk, stypendystki Programu Fulbrighta, która przybliżyła uczestnikom temat renesansu harlemskiego. Laureaci XII edycji Konkursu Kulturoznawczego: Sekcja angielska: I miejsce – Liam Hammond – II LO im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze II miejsce – Eliza Herasymenko – ZSOiT III miejsce – Nicole Dickinson – I LO im. Stefana Żeromskiego w Jeleniej Górze Sekcja niemiecka: I miejsce – Bartosz Szawłowski – I LO im. Stefana Żeromskiego w Jeleniej Górze II miejsce – Gabriela Matusik – II LO im. C.K. Norwida III miejsce – Laura Dzierżęga – I LO im. Stefana Żeromskiego w Jeleniej Górze Serdecznie gratulujemy wszystkim laureatom i laureatkom, uczestnikom i uczestniczkom oraz ich nauczycielom i nauczycielkom! W konkursie udział wzięli uczniowie i uczennice z następujących szkół: • Dolnośląski Zespół Szkół im. Marii Konopnickiej w Biedrzychowicach • Dolnośląski Zespół Szkół w Karpaczu • I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Jeleniej Górze • II Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze • III Liceum Ogólnokształcące im. J. Śniadeckiego w Jeleniej Górze • Zespół Szkół Ekonomiczno-Technicznych w Rakowicach Wielkich • Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych w Jeleniej Górze • Zespół Szkół Przyrodniczo-Usługowych i Bursy Szkolnej • Zespół Szkół Technicznych „Mechanik” w Jeleniej Górze • Zespół Szkół Technicznych i Branżowych im. Stanisława Staszica „Handlówka” • Zespół Szkół Technicznych i Licealnych w Piechowicach Nagrody główne zostały ufundowane przez Jej Magnificencję Rektor Karkonoskiej Akademii Nauk Stosowanych, dr Elżbietę Zieję, prof. KANS. Upominki dla uczestników i laureatów przekazali: Teatr im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze oraz Polsko-Amerykańska Komisja Fulbrighta. GALERIA ZDJĘĆ
Zajęcia dla studentów prowadzą specjaliści, praktycy oraz pasjonaci danej dziedziny.
Ponad 20 specjalności do wyboru, nowe kierunki już wkrótce! Studia podyplomowe - 9 kierunków do wyboru.
M.in. studio radiowe, pracownia kryminalistyki, gastronomii, DJ, nauki języków, fizjologii wysiłku, laboratoria chemiczne, strzelnica, centrum symulacji medycznej.
Zdobądź doświadczenie i praktykę u najlepszych pracodawców w okolicy. Poznaj tajniki zawodu i ucz się od najlepszych.
Wydziały, basen, hala sportowa, biblioteka, akademik, pracownie - wszystko w jednym miejscu.
Bezpłatne studia I i II stopnia i ponad 20 specjalności do wyboru! KANS to również studia podyplomowe - 9 pożądanych kierunków! Zobacz, co możemy razem osiągnąć.
Od ponad 20 lat uczelnia buduję ofertę edukacyjną na najwyższym poziomie
Karkonoska Akademia Nauk Stosowanych w Jeleniej Górze to jedyna, autonomiczna i publiczna uczelnia wyższa, która gwarantuje systematyczny wzrost poziomu jakości świadczonych usług edukacyjnych dla studentów i otoczenia zewnętrznego oraz kształcenie wysoko wykwalifikowanych specjalistów poszukiwanych na rynku pracy. Posiada nowoczesne zaplecze dydaktyczno-laboratoryjne ulokowane w urokliwym kampusie uczelnianym, w którym znajdują się m.in.: jedna z najnowocześniejszych bibliotek na Dolnym Śląsku, kryta pływalnia, hala sportowa z bogatym zapleczem rekreacyjnym, profesjonalne studio radiowe oraz pracownia DJ, specjalistyczne laboratorium chemiczne, kryminalistyczne, gastronomiczne oraz Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej. Na terenie kampusu znajduje się również akademik, strzelnica oraz pracownia fizjologii wysiłku. Wyposażenie dydaktyczno-laboratoryjne KANS pozwala na prowadzenie wieloprofilowych prac badawczych.